Платні дороги в Україні. Переваги і недоліки. Коли варто їх чекати?

Як тільки український водій перетинає кордон з будь-якої з європейських країн на автомобілі, він в черговий раз переконується в тому, що якість покриття автомобільних доріг Європи незрівнянно вище, ніж в Україні. Однак особливе задоволення і захоплення викликає можливість пересуватися комфортабельними платними дорогами. Їхати по них - справжня насолода, хоч і доводиться платити за кожен кілометр від 7 євроцентів і вище. Але безсумнівно воно того варто!

Протягом декількох останніх років українські ЗМІ жваво обговорюють заяви "Укравтодору" про те, що і на території України скоро будуть платні магістралі з ідеальним покриттям і сучасної дорожньою інфраструктурою рівня знаменитих німецьких автобанів. Що це? Довгоочікувані зміни або чергова информаційна "качка" - розберемося далі.

Як працюють платні дорогі в Європі?

З появою Євросоюзу і фактичним скасуванням кордонів між європейськими державами попит на концесійні дороги стрімко виріс. Принцип створення таких доріг досить простий і полягає в тому, що спочатку держава оголошує тендер на реконструкцію проблемних ділянок. Компанія-підрядник що виграла конкурс за свій рахунок відновлює або створює дорожнє покриття, забезпечує ділянку маршруту заправними станціями, паркувальними вузлами та іншою сервісною інфраструктурою. Після повного виконання умов тендеру, підряднику надається право стягувати плату за проїзд по дорозі, але продовжуючи регулярно обслуговувати її і утримувати в належному стані.

Завдяки цьому уряду не потрібно виділяти величезні суми на будівництво та утримання доріг. У свою чергу підрядники надалі отримують виплати і управляють автобанами протягом 30-40 років. За рахунок цього дорожня інфраструктура значно покращиться, а проблемних ділянок з поганим покриттям стане в країні менше.

Переваги платних доріг

Про платні ідеальні дороги в Україні тільки залишається мріяти і чекати поки в недалекому майбутньому проекти почнуть реалізовувати. Проте за кордоном концесійні маршрути користуються великим попитом серед автовласників за рахунок наступних переваг:

  • уздовж автобана бездоганно розвинена інфраструктура - є все необхідне, щоб заправитися, перекусити і відпочити, відремонтувати автомобіль, отримати необхідну допомогу;
  • дорожнє покриття відповідає найвищим стандартам і вимогам, довго служить і не має дефектів, оскільки регулярно і якісно обслуговується;
  • на них не буває заторів, оскільки всі найбільш завантажені ділянки обладнані достатньою кількістю додаткових смуг руху;
  • платні дороги не мають звичного обмеження 50 км / год - допустима швидкість коливається в межах 130-180 км / год;
  • при виникненні аварій – за декілько хвилин з'являються необхідні рятувальні служби. Така оперативність пояснюється тим, що за кожною ділянкою платної дороги ведеться безперервне цілодобове відеоспостереження, що дозволяє стрімко реагувати на будь-які зміни трафіку;
  • в сезони снігопадів дорога завжди чиста і безпечна для швидкісної їзди.

Ще одною важливою перевагою платних автобанів є те, що переміщення по ним дозволяє водіям, відчутно економить час. Найчастіше, такі дороги будують в об'їзд населених пунктів, дозволяючи дістатися до місця призначення в кілька разів швидше, ніж прямуючи звичайними дорогами.

Недоліки платних доріг

На тлі значних переваг існує один суттевий недолік - за бездоганні дороги потрібно платити. У багатьох країнах Європи плата не перевищує 10 євроцентів за кілометр, але в деяких державах встановлені дійсно високі тарифи. Їх розміри зумовлені великою вартістю будівництва та високим рівнем доходів громадян країни, тому в розвинених державах Західної Європи їздити по платним автобанам - дійсно недешеве задоволення.

Чи варто чекати платні дороги в Україні?

Безсумнівно, так. На сьогоднішній день "Укравтодор" вже презентував кілька напрямків, які можуть в недалекому майбутньому зробити платними. Наприклад, маршрут Київ-Біла Церква підрядник планує почати будувати вже в 2019 році, хоча документально, не всі етапи цієї ділянки траси ще оформлені. При будівництві нового автобану повинно бути дотримано умову - стара дорога теж реконструюється і повинна бути гідною альтернативою платного ділянки.

Також активно ведеться підготовка маршруту Львів-Краковець, який багато років обслуговує і з'єднує Україну з Євросоюзом. За попередніми даними витрачені кошти підряднику будуть повернуті за рахунок об'єктів дорожнього сервісу, придорожньої інфраструктури, реклами, логістики та оплати за проїзд.

Скільки потрібно буде платити за користування бездоганнім автобаном?

За кордоном вартість 1 кілометра становить 7-10 євроцентів, і в Україні ціна буде приблизно такою ж - близько 3 грн. Наприклад, щоб проїхати по платній ділянці довжиною в 50 кілометрів, водієві потрібно буде віддати близько 100-150 грн., Тобто вартість не перевищує номінальну вартість 3-5 літрів 95-го бензина.

На формування ціни за проїзд будуть впливати багато факторів:

  • вартість будівництва дороги;
  • середня витрата бензину при проїзді платного ділянки;
  • завантаженість дороги;
  • рівень доходів українців;
  • існуючі світові тарифи на платні автобани.

Ціна на проїзд по автобану буде встановлюватися таким чином, щоб кожен водій мав матеріальну можливість оплатити маршрут. Безкоштовні об'їзні шляхи теж залишаться, але якість сервісу на платних ділянках буде значно вище.

Які ділянки дороги в Україні можуть стати платними?

За даними "The World Economic Forum" Україна займає 137 місце з 144 країн за якістю дорожнього покриття. Одним з кращих шляхів для поліпшення становища є реконструкція доріг приватними підрядниками. У перспективі такі дороги будуть віддавати в концесію і робити платним, щоб відшкодувати витрачені на будівництво або ремонт кошти підряднику і дозволити йому в подальшому заробляти, обслуговуючи дорогу.

За законодавством України дороги на території країни можуть будувати приватні компанії та підприємці, в подальшому стягуючи плату за пересування по ним. Проте вперше про платні автобани почали говорити лише кілька років тому. На жаль, існуючі в даний момент умови будівництва концесійних доріг в українській реальності невигідні для бізнесу, тому бажаючих проводити такого роду реконструкції можна перерахувати на пальцях однієї руки.

Проте за даними ЗМІ представники "Укравтодору" сповнені оптимізму і націлені на залучення інвесторів для створення нових платних автобанів з якісним дорожнім покриттям. На поточний 2019 рік було представлено кілька перспективних напрямків, які в недалекому майбутньому можуть стати платними:

  • Київ-Біла Церква;
  • Львів-Краковець;
  • Львів-Мукачево;
  • Одеса-Миколаїв;
  • Київ-Умань;
  • Гданськ-Одеса;
  • Львів-Тернопіль.

З перерахованого списку тільки 2 напрямки дійсно активно готуються до введення в експлуатацію в платному режимі - Київ / Біла Церква та Львів / Краковець. Решта маршрути тільки теоретично можуть бути підігнані під вимоги концесійних ділянок, але в дійсність позитивних зрушень поки що немає.

Чи будуть старі дороги робити платними?

Виходячи із заяв "Укравтодору", вже існуючі дороги робити платними не будуть. Зараз ведеться активна розробка з можливостю подальшого будівництва нових доріг, зроблених з нуля, у відповідності з усіма діючими стандартами і вимогами. Старе дорожнє покриття може стати платним тільки в тому випадку, якщо його повністю демонтують і збудують заново.

Якісні дороги в Україні - велика мрія кожного автовласника. Проте, в найближчі рік-два чекати появи платних автобанів європейського рівня не варто. "Укравтодор" активно веде переговори, створює проекти, шукає підрядників для втілення нововведення, але в дійсності говорити про підписання реальних договорів на будівництво доріг із залученням серйозних операторів в даній галузі поки що зарано.